Nya Bilöms ger ännu mer

Ömsen förenklar och förbättrar bilförsäkringen

Ömsen förenklar och förbättrar bilförsäkringen för kunderna. Vi är bland de första i Finland att införa maskinskada som tillval. Nytt är också parkeringsskydd och ett heltäckande skydd vid kollision med djur.

Ömsen har en stor andel av marknaden när det gäller bilförsäkring, över 85 procent, cirka 25 000 bilar, vilket betyder att väldigt många av de åländska bilarna är försäkrade genom bilförsäkringen Bilöms i Ömsen.

Nu tar vi ett stort grepp för att förbättra och modernisera bilförsäkringarna för gamla och nya kunder.

- Vi moderniserar och anpassar försäkringen efter den snabba utvecklingen inom bilbranschen. Idag finns det många bilar med små effektiva motorer samt el- och hybridbilar, säger Dan Sundström produktansvarig för fordonsförsäkringar hos Ömsen.

I samband med moderniseringen ändras även grunderna för premieberäkningen, exempelvis kommer nu effekten vara en av de faktorer vi tar hänsyn till.

Ömsen är bland de första försäkringsbolagen i Finland att införa ett tillval för maskinskada, som kan ge ersättning vid skador på t.ex. motor och växellåda. Förutsättningen är att fordonet inte är äldre än åtta år och inte gått längre än 100 000 km, det ska också vara servat enligt tillverkarens rekommendationer.

Nytt är också parkeringsskydd.  Många är de bilägare som fått bilen påkörd eller repad i samband med parkering – nu erbjuder Ömsens försäkring skydd för den typen av skador där man inte vet vem som förorsakat skadan.

-Vi har också valt att bredda försäkringen vid  kollision med djur. Tidigare gällde den endast hjortdjur nu gäller den alla vilda djur, säger Dan Sundström. Ytterligare förbättrar vi ersättning för avbrottsförsäkringen med högre ersättningsnivåer.

Nytt är också bonusskydd för trafikförsäkringen. De kunder som har full bonus plus ytterligare tre skadefria år behåller sin bonus om de vållar en skada.

För mer information om våra nya bilförsäkringar kontakta kundtjänst eller besök omsen.ax

Dan Sundström

Produktansvarig, fordonsförsäkringar